Spreading fear and mayhem in the visual arts.

Archive for January, 2007

You’ve come a long way, Baby…

by Suzanne on January 23rd, 2007


© Mark Ryden – Animation by Suzanne G.

Ray Caesar’s Santa Maria

by Suzanne on January 16th, 2007


Santa Maria © Ray Caesar – Click to enlarge. It’s worth it.

Oh, the excitement! My friend Ray Caesar has a new piece of art on his website. No matter how hard he tried not to tell me about it, I’ve found it. Just as I always do. Weeee!

Chapeau, Ray! Your Santa Maria is the most precious little smoking marzipan saint I’ve ever seen and I believe that she and her glamorously decadent bedroom would make both Gregory Crewdson (bedside table, Kleenex®, négligé, pillows, tapestries, curtains) and David Lynch (toenails, heating and ventilation system) jealous.

Beloved reader: If you happen to be in Miami Beach before the 21st of January 2007, you can see Santa Maria and her friends in the We’ll Make A Lover of You show at the ArtCenter South Florida.

Other featured artists include:


© Kris Lewis | Scott Musgrove | Travis Louie – click to enlarge

Van Arno, Shawn Barber, Gary Baseman, Andrew Brandou, Colin & Sas Christian, Dave Cooper, Ron English, Shepard Fairey, Alex Gross, Kris Lewis, Travis Louie, Mars-1, Chris Mars, Scott Musgrove, Anne Faith Nicholls, Chris Ryniak, Todd Schorr, Jeff Soto, Miss Van, Jonathan Weiner, et al.

Now if that list of artists doesn’t make you drool, I don’t (want to) know what does.

(Thanks to Marisa DiMattia for the kind exhibition reminder.)

PRO OCULIS EN MINIATURE – UPDATED PORTFOLIOS


© Olaf Blecker – click to enlarge

Aya KatoBeefmaster Magazine #1 | Jonathan WeinerMark RydenOlaf BleckerPeter BestePhotoFatale | Polly Chandler | RubyMag 14 | Sarah Cihat | Scene 360 | Scott Radke

POINTLESS REMARKS THAT NO-ONE WILL READ ANYWAY

My house is a hospice for homeless and abandoned sock orphans.

I own precisely 19 single socks that don’t have a matching partner. At the moment, I’m wearing my brother’s grey size 12 sock on the left foot and Mr. D.’s very soft and delicate black cotton sock on the right foot.

It can’t go on like this. Is there some kind of dating agency for single socks out there?

The Dream 002: Il sueño de la razon

by Suzanne on January 14th, 2007


Der Nachtmahr by Johann Heinrich Füssli – click to enlarge

About a month before my birthday, I always get a series of highly bizarre dreams. They normally culminate in a finale grande of Felliniesque dimensions in the night from the 13th to the 14th of February.

So the one I’m describing below is just the harmless start of this series…

There’s always a lot of talking, discussing and loud thinking going on in my dreams. And even though I often dream in English - mostly whenever Mr. D. or my friends in London are involved - the vast majority of my dreams is still in German – Swiss-German, to be precise. I’ve been known to dream in Latin too (I always loved the works of Catullus and Apuleius who often haunted me in my sleep) and I even get purely numerical dreams every now and then. They often involve me watching myself sitting at a candle-lit desk writing down the beloved Fibonacci sequence.

Anyhow, the dream I had last night was a purely German dream and I decided not to translate it into English as it would lose much of its directness and tangibility.

The dream was set in war-time Strasbourg. I know that for certain as I spent many hours on top of the Cathédrale Notre-Dame of Strasbourg looking over the roofs of that beautiful city into the Alsace. It’s the steep maisonette roofs that always fascinated me. And it was on those roofs, the roofs of Strasbourg, where my dream started…

Traumszene I – Der Umzug und der Sturz

Es geschah, dass wir umziehen mussten. Die Strasse, in die wir zogen, erinnerte mich stark an die Architekturbeschreibungen in Gustav Meyrinks Golem. Jedoch war auf Gehsteighöhe alles schon so zerbombt, zugebaut und zugeteert, dass man Möbelstücke nur noch über die Dächer der Stadt bewegen konnte.

Ich stand bereits am Fenster der kahlen und ungeheizten Wohnung und beobachtete fasziniert, wie ein Umzugsarbeiter mit meinem Lieblingsspiegel über die Maisonette-Dachstockwohnungen der hohen Stadt wie ein Hochseilakrobat hin und her schaukelte. Der Spiegel drehte sich zu mir und das reflektierte Sonnenlicht blendete mich. Als ich wieder etwas erkennen konnte, hatte sich der Arbeiter bereits ein gutes Stück weiterbalanciert. Er winkte mir euphorisch zu, verlor dabei das Gleichgewicht und stürzte mitsamt dem Spiegel in die Häuserschlucht hinab – den Spiegel wie ein aerodynamisches Projektil fest mit beiden Händen umklammert.

Traumszene II – Die Badewanne und die Treppe

Als er am Boden aufprallte, zerschellte der Spiegel in Tausend kleine Scherben, die sich in Wassertropfen verwandelten. Es toste und brauste und nachdem der Wasserdampf – der bis an die Dächer der umliegenden Häuser stob – sich geklärt hatte, sah ich den Arbeiter mit völlig zerschnittener Haut unten im Innenhof in einer blutgetränkten Badewanne sitzen. In seiner linken Hand konnte ich zwei kleine Punkte ausmachen.

Ich rannte hinunter, wobei ich aufpassen musste, nicht auszurutschen, da die Stufen der Wendeltreppe durchsichtig waren und mir vom allmählichen Näherkommen des Erdbodens ganz schwindelig wurde. (Wendeltreppen gehen in meinen Träumen partout anders rum, als die hier zuhause; also im Gegenuhrzeigersinn, was bei mir Vertigo auslöst).

Traumszene III – Marat und die Taranteln


Il sueño de la razon produce monstruos by Francisco de Goya – click to enlarge

Unten angekommen stürzte ich auf den Arbeiter zu und war erstaunt, nicht ihn, sondern den toten Marat an seiner Stelle zu erkennen. Dort, wo Jacques-Louis David ihm den Brief in die Hand gedrückt hatte, und was von oben wie zwei schwarze Punkte aussah, waren in Tat und Wahrheit zwei behaarte Taranteln mit glänzenden schwarzen Augen. Eine war wesentlich grösser als die andere, die ganz merkwürdige verformte Beinchen hatte. Sie schienen in einer Art Totenstarre zu sein.

Traumszene IV – Im (vermeintlichen) “Haus der Grossmutter”

Plötzlich war ich mit den beiden Taranteln in der Hand in einem komischen Haus, von dem ich immer wieder träume (oder während des Träumens déjà-vus davon habe). Im Traum sage ich mir immer: “Ah… das Haus der Grossmutter.” Wenn ich es aber danach im Wachzustand rekonstruiere, so handelt es sich um ein viel älteres, mit schwarz gefärbtem Eichenholz getäfertes Haus. Mindestens aus dem 18. Jhr. Es hat morsche Dachbalken, auf denen seit neuestem manchmal eine kleine Eule sitzt, vor der ich mich erst stark fürchtete, die aber ganz geduldige Telleraugen hat und immer ganz lieblich den Kopf neigt, wenn sie mir zuruft.

Naja.. diese Nacht war sie nicht da, was mich irgendwie beunruhigte. Jedenfalls stand ich nun da im leeren Haus und beschloss, die Taranteln loszuwerden. Ich wollte sie zuerst zertreten, hatte dann aber Angst, dass das Gift durch meine Schuhsohlen dringen könnte und setzte sie einfach vors Fenster, in der Meinung, sie seien ja eh tot.

Traumszene V – Die Metamorphose der Taranteln und das Erwachen


Der Traum des Schäfers by Johann Heinrich Füssli – click to enlarge

Kaum hatte ich das Fenster wieder geschlossen, begannen die Taranteln zu zittern und sich zu schütteln. Jeweils eines ihrer Beinchenpaare verwandelte sich in riesige, stark geäderte Fledermausflügel; ihre Augen wurden zu aufgerissenen saugenden schwarzen Löchern. Sie holten Anlauf und klatschten rückwärts mit ihren Flügeln gegen die Fensterscheibe. Immer und immer wieder.

Ich konnte mich nicht bewegen, aber ich wusste, dass sie so lange gegen das Fenster klatschen würden, bis der Verschlussmechanismus gebrochen war.

Dann erwachte ich. Ich öffnete das Fenster und blickte in einen noch sternenklaren windigen Morgen – viel zu lau für diese Jahreszeit. Eine Plastikplane hatte sich im nächtlichen Sturm in meinen Fensterläden verfangen und klatschte wild gegen mein Fenster.

Let Them Eat Cake

by Suzanne on January 11th, 2007

   
© Shary Boyle – click to enlarge

Ooooh! It’s gonna be a terribly enchanting weekend for you, dear citizens of Waterloo, Canada:

Wurzeltod®’s favourite porcelain doll artist Shary Boyle (previously featured here) will have a solo exhibit entitled Aspects & Excess featuring a selection from seven years of miniature sculpture at the Canadian Clay & Glass Gallery. Yay!

The exhibition opens Sunday, January 14th, from 2 – 5 PM and runs until April 1st, 2007.

Shary Boyle will give an artist’s talk from 1 – 2 PM which I wouldn’t miss under any circumstances if I were you (weddings, childbirths, diarrhoea, earthquakes, plagues of locusts and the Apocalypse per se included).

Oh, and please don’t smash any of her delicate pieces. You’re not in Cambridge.

And for all those of us who can’t attend her show: Shary recently updated her sculpture portfolio with some stunning works from 2k6, including the beautiful Snowball doll. Scorchio!

In other news, I’m deeply saddened to hear that Robert Anton Wilson died this morning. May you forever rest in peace.

And on a happier note, I’d like to wish you all the best for your next 101 years on this planet, Dr. Albert Hofmann. Happy 101st birthday to you! I haven’t seen you cycling around Basel lately, but I’m somewhat sure you’re having a ball right now…

The Early Flowering

by Suzanne on January 9th, 2007


   
© Timothy Cummings – click to enlarge | Interview with TC | TC’s Spot Portraits

‘It is through Art, and through Art only, that we can realise our perfection;
through Art, and through Art only, that we can shield ourselves from the sordid perils of actual existence.’

(Oscar Wilde in: The Critic as Artist, 1891)

(TINY) PRO OCULIS – UPDATED PORTFOLIO SITES


Sparklepus © Ana Bagayan – click to enlarge

Akif Hakan Celebi | Ana Bagayan | Audrey KawasakiJono RotmanJulie MorstadK. Louise Judd | Mark Squires | Mars-1 | Mia Makila | Naoto Hattori | Yelda Yilmaz

MOVING IMAGES


Stills from Broken Boy Soldier – click to enlarge

Broken Boy SoldierThe Raconteurs‘ new video featuring an adorable squirrel with a hazelnut cannon AND an armadillo. Yes! Directed by the incredible Madame Sigismondi, produced by Revolver Film Company.

Us – One of my favourite Regina Spektor videos which I thought I had posted here before. But obviously not. Directed by the lovely Adria Petty.

Samson – Another Spektor song. Directed in M.C. Escher style by Peter Sluszka (who was Director of Animation for Us), produced by Hornet Inc.

NEW E-BOOKS / AUDIO BOOKS


Le Chaperon rouge © A. Capendu – via Katja B.

Pop-up and Movable Books (Wurzeltod® recommendation / via Katja B.)

Candide (by Voltaire / English)

Heidi (by Johanna Spyri / English / Audio)

The Devil’s Dictionary (by Ambrose Bierce / English)

The Frogs (by Aristophanes / English)

POINTLESS REMARKS THAT NO-ONE WILL READ ANYWAY

N° 1

My artist friends sent me the best New Year’s cards ever: Trevor Brown‘s card | Craoman‘s card

N° 2

Could someone please get me the official Withnail Coat for my birthday on St Val’s Day? Cheers!

New K. Louise Judd Print

by Suzanne on January 7th, 2007

We’re very pleased to start the new year by offering you a gorgeous new print from the ever enchanting Mademoiselle K. Louise Judd.

Just like her other 5 prints in the WurzelShoppe, To Wed A Beetle comes in 3 different sizes to fit your taste. It’s printed on heavyweight archival paper with a beautiful, otherworldly pastel finish which makes you want to collect ‘em all! Damn! I should really work in the advertisement industry, shouldn’t I? And have you noticed my dauntless use of the Pluralis Majestatis yet?! No, seriously, her prints are pure eye candy – which is why I’m already the proud owner of 3 Judds. Yup.

Please use the form at the bottom of this post to order To Wed A Beetle and/or visit our shop to order a different print by K. Louise and/or other talented young artists.

Thank you very much indeed for supporting artists that Wurzeltod™ likes.


© K. Louise Judd – click on image to enlarge

K. Louise JuddTo Wed A Beetle

8.5″ x 11″ | 11″ x 17″ | 13″ x 19″ (please specify size in ordering form below)

Hand signed.

Printed on heavyweight archival quality paper with a small white border.

Price: $16 | $25 | $34 (according to size | shipping not included)

→ Click here to order